detik demi detik

Wednesday 27 March 2013

Tidur Awal Bangun Awal

Abah saya kata bekas Permaisuri Agung Tuanku Najihah mengamalkan Sleep Early and Wakeup Early dalam hidupnya, terdapat banyak  kebaikan jika kita tidur awal dan bangun awal. Hari bekerja saya mengamalkan setting masa tidur sekurang-kurangnya jam 11 sudah berada atas katil, antara 10 hingga 11 malam selalunya saya sudah landing kerana saya perlu bangun awal untuk bekerja, sebab itu saya tak tahu cerita selapas jam 11 malam sebab saya lebih suka tidur awal. Saya jarang tidur lambat kecuali jika tak bekerja sabtu ahad, kata orang ada kebaikan tidur awal antaranya:


1. Berat badan turun
2. Tidur lebih mudah
3. Lebih aktif di pagi hari
4. Jantung lebih sihat
5. Lebih tenaga
6. Bersukan dengan lebih baik
7. Tidak mengalami kesan kafein


Saya seorang yang suka tidur lebih masa, saya kalau boleh tidak mahu kurang masa tidur. Tidur amat penting bagi setiap individu dan individu itu sendiri perlu mendisiplinkan masa tidurnya. Waktu kerja saya perlu berdisiplin, tak ada ruang untuk curi tulang mahupun rehat yang cukup, bila tidur saya cukup maka saya tak berada di ambang mengantuk sewaktu bekerja kecuali pada jam 3 petang selepas makan nasi memanglah rasa sedikit sarat kerana kekenyangan. Kita adalah apa yang kita corakkan.



Berbalik kepada kisah tidur awal bangun awal, disiplin untuk jadual tidur itu adalah sewaktu hari bekerja, jika tak kerja jadual tak dipakai, hujung minggu tetap hujung minggu, waktu rehat yang panjang maka tidur pun lebih panjang jadinya. Lagipun wujud saturday night, itu yang payah bila tak tidur malam, bangun pagi pun lambat. Amalan tidur awal dan bangun awal saya cuma di hari bekerja, hari cuti kita belasah tidur sepuasnya.


hak cipta bukan untuk dimanupulasikan

2 comments :

  1. chii bergantng kepada keadaan. kadang2 paling lewat tdo pun..pkul 1..tu pun sebab layan korea..tp kalau tdo awl pun..lg susah nak bgn pg..eheh..mungkin sebab lena sgt...

    tdo lewat mmg leh naik berat badan..sebab asyik lapa je..eheh

    ReplyDelete
  2. memang kalau berjaga lagi banyak makan, tidur memang best chi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Web Analytics