detik demi detik

Saturday 9 March 2013

Tuntutan Sejarah


Umum mengetahui pencerobohan sekumpulan manusia di Lahad Datu yang telah mengancam keselamatan negara. Tak sangka Sabah didamba waris Kesultanan Sulu yang entah datang dari mana, mengapa tak ceroboh sahaja Kalimantan Indonesia yang tak membangun tapi masih inginkan Sabah, lagi baik tuntutlah selatan Filipina dahulu. Patutlah artikel di Military Of Malaysia berkisar soal Sabah selamanya, rupanya Kerajaan Malaysia sudah dapat membau kedatangan mereka. Kerajaan kita bukannya tak berilmu, penduduk Islam Malaysia berpegang pada mazhab Imam Syafie yakni mazhab yang paling berat sekali. Salah satu sebab mengapa masyarakat Islam Malaysia disanjung tinggi adalah kerana berpegang kepada mazhab yang paling berat sekali. 

Dari segi pegangan agama, janganlah kita sebagai seorang Islam memperlekehkan segenap permasalahan agama. Islam agama yang memudahkan, dari segi aurat tak perlu terlampau terikat dengan etika pemakaian muslimah yang membebankan semata-mata menjaga diri dari umpat keji tetapi memadai menutup aurat dengan mengikut cara kebiasaan masyarakat Islam di Malaysia, tidak terlampau menonjol dan tidak juga terlampau warak hingga memakai purdah kecuali atas sebab tertentu. Tak semestinya pemakaian penuh muslimah itu menunjukkan beliau gadis yang baik kerana mungkin sekadar menutup aib dirinya. 

Itu cerita Sabah, Kelab Pecinta Sejarah Kelate ada berkias adakah mungkin dalam proses mencari bukti pusat pemerintahan Kerajaan Langkasuka yang masih misteri, dengan menghadap laut China Selatan di tempat teduh bagi saya agak logik juga. Mungkin ramai sedang mencari tembok tinggi dan dua pintu gerbang misteri yang di coret oleh srikandi Sejarah Melayu di laman sesawangnya. Saya sendiri tak dapat bayangkan bagaimana struktur sebenar pusat pentadbiran kerajaan Langkasuka. Mungkin ia bukan rahsia lagi tetapi sedang dirungkai, sebab itu cerita tinggal cerita sahaja tak pula direka-reka. Misteri mana cerita itu kalau ada yang mengatakan benar kemungkinan ia benar.

Berbalik kepada tuntutan sejarah, bukan mudah mencipta sejarah. Barangkali benar "sejarah dibuat oleh mereka yang menang", sebab itu "undang-undang dibuat untuk dilanggar". Kalau anda benar-benar melihat sebuah Istana di atas awan dan bercerita mengenainya kepada seorang rakan lalu rakan anda percaya mengenainya ia bagaikan satu kebenaran bahawa Allah SWT itu Maha Esa lagi Maha Kuasa mencipta segalanya. 



hak cipta bukan untuk dimanupulasikan

No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Web Analytics