detik demi detik

Saturday 9 March 2013

Sempena Mac Mencemar Duli


3 Mac 2013, salam hujung minggu.

Januari, februari kini Mac With Love, takziah buat wira negara yang gugur di Lahad Datu. Moga kita dapat jadikan pengajaran betapa perlunya menjaga maruah negara, dengan penuh harapan semoga berakhir dengan pendamaian antara dua pihak. Rasa saya, kerajaan juga sedang mencari ikhtiar terbaik demi masa depan negara. Sekalung terima kasih buat pasukan keselamatan negara yang berhadapan dengan krisis pencerobohan tersebut dan berusaha menanganinya sedang saya pula leka menaip blog di sebuah tempat yang aman damai. Sebab itu mereka layak digelar wira negara, tanpa mereka entah dimana kita pula.

Ramai orang menunding jari pada keselamatan perairan negara yang selalu sahaja di bolosi, setakat menuding jari bukanlah kaedah (methods) yang paling baik hari ini tapi bersamalah mencari solusi terbaik. Paling mudah kirimkan secebis doa untuk keselamatan negara dari setiap sudut. Kerajaan bukanlah individu tetapi sebuah organisasi manusia, siapa sangka tiba-tiba ada pula serangan dari sudut lain yang kita sendiri pun tak tahu jika kita sangat tertumpu di Lahad Datu, sebab itu setiap berita dihadkan, setiap sudut dipertingkatan keselamatan dan kerajaan semestinya sudah merancang dengan sangat teliti. Cinta boleh lenyap bersama lenyapnya sebab, jika sudah tidak ada rasa cinta pada negara maka lenyaplah negara Malaysia suatu hari nanti dalam peta dunia. Hari ini sedikit rasa cinta akan negara hadir juga bila melihat seorang anak kehilangan ayah, seorang isteri kehilangan suami dan seorang lelaki berkorban nyawa untuk negaranya.

HIdup kini banyak tertumpu kepada kepentingan diri sendiri, hal orang lain kita tak ambil peduli. Keluarga adalah keutamaan, rakan-rakan adalah kepentingan dan kerjaya adalah sumber pendapatan. Hubungan persaudaraan juga sudah jadi jauh kerana kita sangat tertumpu kepada keluarga sendiri, rakan-rakan sendiri dan kerjaya sendiri. Sempena Mac mencemar Duli, agak padat hari-hari mendatang saya dengan aktiviti mandi manda, kenduri kahwin, ada orang hari jadi, ada keluarga di sisi, dan aneka cerita sendiri. Semua ini kerana saya dilahirkan di sebuah negara yang aman di atas muka bumi. Saya juga seperti kamu juga, sangat mementingkan diri sendiri, saya malas bangun pagi, saya malas masak, saya malas ambil tahu soal jiran saya, saya malas ambil tahu soal politik setempat saya, saya malas ambil tahu soal isu semasa negara saya dan saya sememangnya sangat malas. Tapi saya suka kata saya tak cukup masa dan saya sangat sibuk, sibuk tidur, sibuk kerja, sibuk kemas rumah, sibuk baca blog, sibuk buka facebook dan segala macam sibuk yang sebenarnya lebih kepada sikap pentingkan diri sendiri. Saya suka bercerita mengenai teori tetapi saya sendiri mungkin tidak mempraktikkannya. 

Sekarang suasana negara adalah seperti lagu anak kecil main api. Cerita saya juga lebih kepada cerita kosong.




hak cipta bukan untuk dimanupulasikan

No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Web Analytics