detik demi detik

Saturday 9 March 2013

Ruang Dan Peluang


"KITA TIDAK PERNAH BUKA PELUANG DAN RUANG KEPADA PENCEROBOH NEGARA"- @Zahid_Hamidi, itu kata menteri pertahanan. Saya sangat hormat pada Menteri Pertahanan negara, semacam ada satu aura kepercayaan yang tinggi pada krebiliti beliau dalam skop tanggungjawab pada negara dan agama. TV3 tadi juga membicarakan soal ruang dan peluang berkaitan soal negara. Sedang saya sedang gigih mencari wang, ruang dan peluang untuk maju ke hadapan. 

Wang sangat penting kini, lihat sahaja berapa banyak bajet negara dikeluarkan untuk menyelesaikan pecerobohan orang Sulu melalui Op Daulat, tanpa bajet pertahanan yang cukup maka bukanlah sebuah kejayaan. Sekarang untuk setiap harga adalah mahal untuk diperoleh, begitu mahal harga sebuah pengorbanan, begitu mahal harga nyawa manusia dan sangat mahal keikhlasan kita di sisi Allah SWT. Dari sudut wang, memang mahal harga barangan hari ini, penting untuk kita buat satu bajet untuk diri sendiri juga jika berlaku kecemasan atau apa jua musibah.

Ruang dalam erti kata sebuah kelapangan, ruang untuk berbicara di dalam blog melalui hasil penulisan sebenarnya sangat bernilai. Saya menjadikan blog personal dengan erti kata penulisan wanita yang menaip di ruang sesempit blognya. Ruang yang besar menghasilkan kepuasan yang besar, bukan setakat ruang bicara kerana ruang itu meluas. Tanpa ruang, tak kan ada sistem hak individu, maka bagi sebuah negara tak perlu ada sistem piliharaya kerana tak wujud ruang bagi individu untuk menjadi pengundi, ia ibarat kuasa mutlak yang autonomi. Lihat Malaysia memberi ruang kepada rakyatnya dari setiap sudut yang berbeza-beza. Ruang itu satu kesempatan buat saya juga untuk terus menikmati setiap inci kehidupan.

Peluang bukan mudah kita dapat, peluang adalah satu kesempatan yang sangat baik, tanpa peluang maka tiadalah perancangan. Peluang yang diberi untuk menjadi manusia di muka bumi tuhan yang maha luas ini sangat bererti bagi setiap manusia. Peluang itu opportunity yang tak ada ada jika tak diadakan. Peluang lebih kepada persetujuan berbeza dengan ruang lebih kepada kesempatan, ruang mungkin banyak tetapi peluang jarang sekali dikira banyak. Berusahalah demi wang, ruang dan peluang buat diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara. Ruang lingkup bicara saya juga seakan terhad kini kerana fokus kepada banyak skop berbeza hingga suka untuk cerita soal semasa sahaja. Saya sedang banyak belajar untuk hidup lebih teratur dan lebih berdisiplin. Selamat maju jaya semua.



hak cipta bukan untuk dimanupulasikan

No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Web Analytics